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Metamorphosis

Curated by Giovanni Berera, Paolo Bolpagni and Sonia D’Alto

27.04 – 18.08.2021, MINIARTEXTIL Foundation, Villa Olmo, Como

Metamorphosis è una narrazione polifonica che disarticola una costellazione di voci, prospettive e saperi differenti. Ibridazione, mescolanza e confluenza di differenze coincidono nello stesso spazio, secondo un’ambiguità categoriale di fondo. Le opere sono parte di un processo di contaminazione tra tecniche e media, tra tradizione e innovazione, riuso e ripetizione. La mostra è un tentativo di negoziazione con la tradizione e l’abilità di adattarsi e continuamente reinventarsi, misurandosi anche con le invenzioni tecnologiche. Pratiche collaborative, vernacolari e artigianali, che per decenni sono state marginalizzate dal progresso, ritornano nella produzione artistica. Non sono conversioni – trasformazioni singole, né rivoluzioni – trasformazioni socio-politiche. Si tratta, invece, di una soglia dove dimensione intima e dimensione cosmica si incontrano.

 

Metamorphosis unisce la grande scultura Senza titolo (2007) di Jannis Kounellis (Il Pireo, Grecia, 1936 – Roma, 2017) composta di gomitoli di cotone, lastre di ferro e piombo, con una gigantesca e morbida balena di Nedko Solakov (Červen Brjag, Bulgaria, 1957), l’opera di tessuto e pittura di Sheila Hicks (Hastings, Stati Uniti, 1934), con i lavori di Daniel Buren (Boulogne-Billancourt, Francia, 1938) Triptyque électrique – Vert (2012-2014) e Boîte à LED rayée pour monochrome (2012-2014) realizzati in fibra ottica; e ancora l’opera dell’israeliano Ariel Schlesinger (Gerusalemme, 1980) e di Jonathan Monk (Leicester, Inghilterra, 1969) e un tappeto persiano rivisitato del maestro tedesco Hans-Peter Feldmann (Düsseldorf, 1941).

Le installazioni site specific di Matteo Nasini (Roma, 1976) e Giulia Cenci (Cortona, 1988) sono accanto a W0934.B di Margherita Raso (Lecco, 1991), all’arazzo e al video Who is afraid of Ideaology, part I and II dell’artista e ricercatrice Marwa Arsanios (Washington, 1978), alle opere in pelle, silicone e pastelli realizzate da Raphaela Vogel (Norimberga, 1988). Il grande arazzo in seta con luci verdi al neon Mystical protest, realizzato nel 2011 dal collettivo polacco Slavs and Tatars (2006), dialoga con l’opera di Maria Thereza Alves (San Paolo del Brasile, 1961).

In mostra anche quattro dipinti di Gianfranco Ferroni (Livorno, 1927 – Bergamo, 2001) e i meravigliosi arazzi di Maurizio Donzelli (Brescia, 1958) che rivestono il Salone d’onore della Villa.

Metamorphosis is a polyphonic narration which disarticulates a constellation of different voices, perspectives and knowledge. Hybridization, mixing and confluence of differences coincide in the same space, according to an underlying categorical ambiguity. The works are part of a process of contamination between techniques and media, between tradition and innovation, reuse and repetition. The exhibition is an attempt to negotiate with tradition and the ability to adapt and continuously reinvent oneself, measuring oneself also with technological inventions. Collaborative, vernacular and artisanal practices, which for decades have been marginalized by progress, return to artistic production. These are not conversions – individual transformations, nor revolutions – socio-political transformations. Instead, they are a threshold where intimate and cosmic dimensions meet.

 

Metamorphosis combines the great sculpture Senza titolo (2007) by Jannis Kounellis (Piraeus, Greece, 1936 – Rome, 2017) composed of cotton balls, iron sheets and lead, with a giant and soft whale by Nedko Solakov (Červen Brjag, Bulgaria, 1957), the work made of fabric and paint by Sheila Hicks (Hastings, USA, 1934), with the works by Daniel Buren (Boulogne-Billancourt, France, 1938) Tryptique électrique – Vert (2012-2014) and Boîte à LED rayée pour monochrome (2012-2014) made of optical fiber; and also the work by the Israeli artist Ariel Schlesinger (Jerusalem, 1980) and buy Jonathan Monk (Leicester, UK, 1969) and a revisited Persian carpet by the German master Hans-Peter Feldmann (Düsseldorf, 1941).

The site-specific installation by Matteo Nasini (Rome, 1976) and Giulia Cenci (Cortona, 1988) are alongside W0934.B by Margherita Raso (Lecco, 1991), the tapestry and video Who is afraid of Ideaology, part I and II by the artist and researcher Marwa Arsanios (Washington, 1978), and the works in leather, silicone and crayons by Raphaela Vogel (Nuremberg, 1988). The large silk tapestry with neon green lights Mystical protest, created in 2011 by the Polish collective Slavs and Tatars (2006), dialogues with the work by Maria Theresa Alves (Sao Paul of Brazil, 1961).

Also on display are four paintings by Gianfranco Ferroni (Livorno, 1927 – Bergamo, 2001) and the wonderful tapestries by Maurizio Donzelli (Brescia, 1958) that cover the Hall of Honor of the Villa.

Maurizio Donzelli Resonances
Resonances, 2021, tapestries, exhibition view, Miniartextil, Villa Olmo, Como. © T-Space Studio
Maurizio Donzelli Resonances
Resonances, 2021, tapestries, exhibition view, Miniartextil, Villa Olmo, Como
Maurizio Donzelli Resonances
Resonances, 2021, tapestries, exhibition view, Miniartextil, Villa Olmo, Como
Maurizio Donzelli Resonances
Resonances, 2021, tapestries, exhibition view, Miniartextil, Villa Olmo, Como
Maurizio Donzelli Resonances
Resonances, 2021, tapestries, exhibition view, Miniartextil, Villa Olmo, Como
Maurizio Donzelli Resonances
Resonances, 2021, tapestries, exhibition view, Miniartextil, Villa Olmo, Como